Educația este unul dintre cele mai importante aspecte ale societății noastre. Acest proces este strâns legat de cel al învățării și are influențe majore de-a lungul vieții.
În primul rând, cu ajutorul acestui fenomen, deprindem valori morale fără de care conviețuirea ar avea de suferit. De exemplu, o societate sănătoasă se construiește pe valori precum: respectul, integritatea, generozitatea și altele.
Pe de altă parte, învățăm mai multe despre noi și despre semenii noștri. Deci, educația ne mai ajută să evoluăm și să îi înțelegem pe cei din jur.
Mai mult, aceasta face posibilă integrarea individului într-o societate, nu numai prin prisma valorilor comune, ci și prin faptul că persoana respectivă se specializează într-un domeniu necesar societății.
Cu ocazia celebrării a 185 de tradiție pedagogică năsăudeană, la Năsăud s-a organizat Conferința Națională „Educație și formare” ediția a V-a. În cadrul acesteia, participanții au avut parte atât de workshop-uri, keynote speakers, cât și de o lansare de carte.
Semnificaţia conferinței
Aceasta a fost dată, pe de o parte, de sărbătorirea a 185 de ani de tradiție pedagogică năsăudeană, care își are originile în înființarea primului curs de formare a învățătorilor în anul 1838, la inițiativa și sub conducerea lui Ioan Marian, iar pe de altă parte de aniversarea a 25 de ani de la înființarea Extensiei Universității Babeș-Bolyai din Năsăud, instituție care continuă cu demnitate misiunea nobilă de formare a cadrelor didactice cu specializările profesor pentru învățământul preșcolar și profesor pentru învățământul primar.
Scopul principal al conferinței este de a identifica soluții și idei inovatoare generate de transformările educației și formării în contextul erei digitale care să contribuie la optimizarea activităților didactice. Manifestarea a reunit cadre didactice din mediul academic și cel preuniversitar, reprezentanţi ai organizaţiilor profesionale şi instituţiilor publice, dar şi studenţi, masteranzi, cercetători şi doctoranzi din domeniul Științelor Educației.
Astfel, persoane importante atât din domeniul politic, cât și din cel educațional, au participat ca speakeri la această conferință, oferindu-și părerile personale asupra importanței și dezvoltării pe care învățământul năsăudean a avut-o de-a lungul timpului, până în prezent. De asemenea, problematica situației învățământului romanesc nu a fost lăsată la o parte, aceștia oferind publicului o viziune corectă asupra situației în care dascălii Tarii se află.
Domnul Robert Sighiartău, membru al Camerei Deputaților a afirmat că provocările profesorilor sunt din ce în ce mai mari, din cauza faptului că familia, din păcate, nu mai este o școală, nu mai există și nu se mai respectă principiul autorității în cadrul acesteia. Acest fapt recurge asupra modului în care se construiește relația elev-profesor, unde autoritatea dascălului asupra elevului devine aproape inexistentă. Trebuie să realizăm că prima școală a copilului este familia, iar a doua familie a acestuia este școala.
Este atât de greu si frustrant să fii dascăl și profesor când cele mai vizionate videoclipuri pe YouTube de către copii sunt ale lui Tzanca Uraganu, iar cele mai frecvente „modele” ale acestora sunt Dorian Popa și Bianca Drăgușanu, persoane ce impun anumite standarde greșite societății, manipuland cu mare ușurință ideile tinerilor. Este necesar ca școala să pună mai mult preț pe principii și pe valori. Trăim într-o perioadă în care ar trebui să le spunem copiilor ce contează cu adevărat, pentru că identitatea unei națiuni se naște prin educația unui popor, tocmai de aceea profesorii merită un respect mult mai mare din partea elevilor, cât și a cetățenilor.
Domnul Bogdan Ivan, membru al Camerei Deputaților, afirmă că a intrat în acest domeniu datorită dorinței pe care a dezvoltat-o încă de la 15 ani, atunci când și-a propus să între în administrație, în zona politica, pentru a încerca sa aducă schimbarea în România. Momentul care i-a schimbat viziunea a fost acela când fostul președinte al României, Traian Basescu, a spus în repetate rânduri că „școala romanescă produce numai tâmpiți”. A fost atât de revoltat ca și tânăr olimpic de ceea ce președintele propriei țări a afirmat, iar din acest motiv și-a promis să muncească până va putea aduce schimbarea în lume.
Acesta funcționează după premisa: „Așa cum arată astăzi școala, va arăta mâine țara”, motiv pentru care duce infinite lupte pentru ca poporul nostru să ajungă frontaș. „Dacă nu înțelegem că indiferent de partidul din care facem parte, indiferent de zona din care venim, să stam să găsim soluțiile de compromis pentru situații ca aceasta cu care ne confruntăm, ar însemna ca tot ceea ce am învățat în anii de școală ar fi egal cu 0.”
Domnul Adrian Opre, Decanul Facultății de Psihologie și Științe ale Educație, a afirmat că pe lângă bucuria prezenței sale la conferință, mâhnirea este și ea prezentă, deoarece sărbătorirea a 185 de ani de tradiție pedagogica năsăudeană se desfășoară într-un context în care cadrele didactice sunt umilite, cât și nerespectate de nenumărați cetățeni, cât și de conducerea țării. Trebuie, cu toții, să fim alături față de cei care își exprimă nemulțumirile legate de învățământul romanesc, care au așteptat ani de zile acest lucru, tocmai pentru ca schimbarea să existe. S-au serbat peste 30 de ani de pilotare a unor reforme eșuate, de pierdere a prețuirii pe care cadrul didactic le suferă. Acum 30 de ani, pe când cadrul didactic era extrem de prețuit, s-a ajuns la o perioadă în care acesta este huiduit, jignit și tratat cu inferioritate.
Respectul adresat profesorilor și învățătorilor nu mai este același, asemenea cum era pe vremuri, aceștia fiind nu doar cei care pun pentru prima dată stiloul în mâna unui copil, dar și cei care formează caractere, care făuresc viitorilor acestora. Identitatea unei națiuni se naște prin educația unui popor, tocmai de aceea profesorii merită un respect mult mai mare din partea elevilor, cât și a cetățenilor.
Cât despre lunga tradiție a educației năsăudeană, ce va dăinui zeci de ani înainte, școala din Năsăud a dat 17 academicieni, din toți cei 21 născuți și trăiți în acest oraș al culturii. A dat primul prim-ministru al României, Alexandru Vaida Voievod-1918, Miron Cristea, primul patriarh al creștinismului ortodox românesc. De asemenea, pentru ca învățământul local sa ajungă la nivelul dorit, năsăudenii au fost primii din Transilvania care au negociat proprietăți și drepturi de a avea școală în limba mama.
De asemenea, Prefectul Județului Bistrița-Năsăud, Teofil Cioarbă, a fost prezent și a exprimat sincere mulțumiri profesorilor pentru toată munca depusă în dezvoltarea frumoasă pe care o oferă tinerilor, pentru educarea și instruirea adusă acestora, viitorii conducători ai societății noastre.
Workshop-urile organizate au fost:
- Workshop 1: Reconstrucția status-rolului profesorului în era digitală. Provocări și perspective
- Workshop 2: Formarea inițială și continuă a profesorilor și noile provocări ale digitalizării
- Workshop 3: Didactici inovative, interactive și creative
- Workshop 4: Integrarea școlară în contextul paradigmei emergente a neurodiversității
- Workshop 5: Elemente de coaching în educație
- Workshop 6: „What is your superpower?” Strategii de dezvoltare personală a cadrelor didactice
- Workshop 7: Învățare si instruire multimedia
Aceasta conferință nu ar fi putut fi realizată fără ajutorul Directorului extensiei, Horațiu Catalano, care deține o experienţă didactică relevantă în învăţământul preuniversitar şi universitar și care a publicat trei volume de autor, peste 60 de studii şi articole în volume colective şi în reviste de specialitate din ţară şi străinătate, a coordonat 18 volume atât ca unic coordonator cât şi în colaborare. De asemenea, o mare importanță în implicarea acestui eveniment o are și Primăria orașului Năsăud. Mulțumiri și felicitări primarului Dorin Vlașin!
Conferința Naţională cu tema Educaţie şi formare, ediţia a V-a, a avut loc în data de 26 mai 2023. Manifestarea fiind organizată de către Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Științe ale Educației, Extensia Universității Năsăud în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean BistriţaNăsăud, Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud, Casa Corpului Didactic Bistriţa-Năsăud, Primăria oraşului Năsăud, Colegiul Național George Coșbuc Năsăud, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Năsăud, Asociația Comunitarium și Asociația învățătorilor AMMA din județul Bistrița-Năsăud.