Meseria de cadru didactic poate fi extrem de satisfăcătoare și împlinită, oferind oportunități unice de a forma și influența viitoarele generații.

În același timp, poate fi o provocare continuă, dar acest lucru face ca fiecare zi să fie diferită și interesantă. Profesorii au oportunitatea de a modela gândirea și valorile elevilor lor, de a-i încuraja să-și exploreze interesele și de a le arăta cum să-și atingă potențialul.

Doamna Nistor Elisabeta-Adriana este profesor titular de Gradul I pe catedra de Geografie-Istorie la Școala Gimnazială Spermezeu, cu o vechime efectivă la catedră de 21 de ani. Doamna Nistor a urmat liceul la Colegiul Național ,,George Coșbuc” Năsăud, iar studiile superioare la Universitatea ‘’ Babeș Bolyai” din Cluj – Napoca, în cadrul facultății de Geografie pe specializarea Știința Mediului și studii postuniversitare Geografie. A mai urmat și facultatea de Istorie și Filosofie pe studii postuniversitare de istorie.

Debutul doamnei profesor Nistor Elisabeta-Adriana în cariera didactică a avut loc în luna Septembrie a anului 2001. Parcursul profesional începe de la statutul de profesor de Geografie, ajungând la statutul de director al Școlii Gimnaziale Spermezeu, din anul 2016 până în prezent.

Când vine vorba de satisfacțiile în calitate de director al școlii, doamna Nistor susține că exista multe, precum rezultatele elevilor la Evaluarea Națională, concursuri și olimpiade școlare, concursuri sportive sau implicarea elevilor în activități extrașcolare. Atunci când școala obține rezultate, există progres și  “o stare de bine”, afirmă dumneaiei.

Doamna director Nistor Elisabeta-Adriana susține că nu există doar satisfacții, ci și neajunsuri, iar atât timp cât și-a asumat această funcție, știa din experiențele anterioare ce presupune. Dumneaei consideră că activitatea managerială este o muncă pragmatică, cu zeci de legi, regulamente, termene limită, statistici, gestionare de conflicte, o muncă ce implică trasare de sarcini, de obiective, dar și sacrificiu(timp, familie, etc).

Un sacrificiu care nu se vede din exterior este acela că: lucrurile sunt pe făgașul lor. Există un  sentiment de responsabilitate față de imaginea școlii, o școală cu activități frumoase, dar și cu rezultate foarte bune la concursurile școlare sau la examenele de admitere. După mai bine de 21 de ani, doamna Nistor a rămas la locul de baștină, lucru care înseamnă că satisfacțiile au contracarat neajunsurile.

Cele mai frecvente probleme pe care doamna Nistor le-a întâmpinat pe parcursul funcției de director sunt: fluctuațiile de personal pe unele catedre, cauzate de scindarea unor norme, care, conduce la o organizare mai greoaie atunci cand trebuie realizate anumite activități sau proiecte.

În anul 2021, Școala Gimnazială Spermezeu, a fost implicată într-un proiect care a vizat îmbunătățirea cu dotări a școlii și a modului de lucru la clasă. Doamna Nistor susține că școala este implicată în proiecte educaționale precum: “ Joc, respect și bucurie “-proiect de educație pentru valori, “Prietenie prin sport”, “Suntem mici dar purtăm în suflet tradiții”, “Caravană de lectură terapeutică”, “Activități de POVeste”, “Programul Național de educație pentru natură”, “Școli prietenoase cu Natura”, “Educație timpurie” și multe altele.

Elevii Școlii Gimnaziale Spermezeu sunt ,în general, receptivi, implicați și deschiși spre activități noi ”, afirmă doamna Nistor, având și alternative pentru activități extrașcolare.Concursurile importante pe care le poate enumera doamna Nistor sunt: MICA OLIMPIADĂ DE GEOGRAFIE „TERRA” (pentru clasele V-VII) – FAZA NAȚIONALĂ:  două  PREMII SPECIALE SGR, Etapa judeṭeană a olimpiadelor de Limba română (12-19 martie 2022), Olipiada pentru elevii din mediul rural “Universul cunoaṣterii prin lectură”, ONSS Fotbal Băieți 31.03.2022- Etapa centru Beclean : Locul II  și multe altele.

Realizările școlii, de când doamna Nistor Elisabeta-Adriana este în funcția de director, sunt toate rezultatele bune și progresul fiecărui elev, imaginea școlii, dar și dotarea Școlii Gimnaziale Spermezeu și a structurilor aferente pe OUG 144 ( POC-144159), proiect implementat cu sprijinul Primăriei Spermezeu, care a constat în achiziționarea de tablete și dispozitive electronice (194 tablete distribuite elevilor și 22 laptopuri pentru cadrele didactice, 12 sisteme All-in-one pentru sălile de clasă, 12 table interactive pentru sălile de clasă, 12 videoproiectoare, ecrane de proiecție, camere web videoconferință – septembrie 2021) este una dintre cele mai semnificative realizări.

Școala Gimnazială Spermezeu are foarte multe parteneriate cu școli sau alte instituții, pe seama unor  activități cu impact pozitiv asupra parcursului școlar al elevilor. Unul dintre parteneriatele de succes este cu Asociația POV21, parteneriat care a constat în activități de dezvoltare personală, socială și voluntariat.

Doamna Nistor Elisabeta-Adriana consideră că provocările pe care le întâmpină elevii din mediul rural sunt: lipsa îndrumării din partea părinților care nu au abilitățile necesare pentru a se ocupa de copiii lor pentru a-i ajuta la lecții, incapacitatea de a le oferi o perspectivă mai amplă de viitor din cauza lipsei lor de educație, bariere de comunicare cu anumiți părinți plecați să muncească în străinătate, lucru care duce la abandon școlar.  Naveta zilnică a unor elevi din satele mai îndepărtate, care fie că se realizează cu microbuze școlare, fie cu alte mijloace de transport este și ea la rândul ei, o provocare pentru elevi.

Competențele pe care ar trebui să le aibă un cadru didactic ținând cont de nevoile elevilor din ziua de astăzi, după spusele doamnei Nistor, sunt: competenţele ştiinţifice, competenţele de comunicare, competenţele psihopedagogice şi metodice, competenţele manageriale și competenţele transversale.

Planurile de viitor pe care le are doamna Director Nistor Eliabeta-Adriana pentru Școala Gimnazială Spermezeu sunt: dezvoltarea dimensiunii europene a școlii prin derularea de proiecte și parteneriate naționale și europene, în vederea creșterii progresului școlar și a actului educativ, continuarea procesului de dotare și modernizare a școlii, obținerea unor rezultate școlare cel puțin la fel de bune și în viitor și mentinerea în școală, și în afara ei, a unui climat de siguranță, a unui ambient propice actului educațional.

Sfatul după care se ghidează doamna Nistor este: „Oamenii construiesc şcoala, iar şcoala construieşte oameni.“

Autor: Diana Silași

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here